Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

27361 miejsce

Wystawa WOLNOŚĆ - doktoranci ASP - Galeria Schody 17-28.03.2014

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2014-03-17 02:43

Wszystko co w sztuce jest istotne, wywodzi się ze świata przeżyć artysty. Tam rozgrywa się cały dramat twórczy. Tam pojawiają się wątpliwości i rodzą się osiągnięcia. Postawa artysty nie może polegać na spokojnej pewności założeń i środków.

W dzisiejszych czasach mówienie o wolności, też o tej w sztuce, nabiera wyjątkowego znaczenia.
Cytując za Wikipedią: wolność oznacza, brak zewnętrznego przymusu, sytuację, w której człowiek może dokonywać wyborów spośród wszystkich opcji. Najogólniej rzecz biorąc, wolność to możliwość wyboru. Wolność to sytuacja człowieka, który kieruje się wyłącznie swoją własną wolą.
Jest niezależna od wszelkich zewnętrznych więzów. Innymi słowy, albo ktoś ma w sobie wolność ducha, albo nie.
"...W tradycji filozofii klasycznej podkreśla się, że wolność urzeczywistnia się w akcie (w momencie) wyboru określonego dobra i że za sprawą wyboru człowiek autodeterminuje się ku temu dobru, a więc chce je osiągnąć. Niewola polega na braku możności podejmowania autonomicznej decyzji, a w takim przypadku wolą niewolnika jest jego pan, ten kto poznaje i wybiera cel działania. Niewolę odczuwamy najboleśniej wówczas, kiedy nie chcemy realizować celu, którego sami nie wybraliśmy..." 1
Wszystko co w sztuce jest istotne, wywodzi się ze świata przeżyć artysty. Tam rozgrywa się cały dramat twórczy. Tam pojawiają się wątpliwości i rodzą się osiągnięcia. Postawa artysty nie może polegać na spokojnej pewności założeń i środków. Należy uważać, żeby stan szczęśliwej kontemplacji nie przerodził się w bezowocną bezczynność. Ryzyko, odwaga, bezkompromisowość to niezbędne cechy artysty.
Bez tego twórczość jest zwyczajnie jałowa.
Uważam, że dla artysty w tak zwanym procesie tworzenia równie ważne jest to, co powstało, jak i to, z czego musiał on zrezygnować, co się nie dokonało, co nie powstało, mimo wcześniejszego zamysłu. Bardzo ważny jest wybór i podejmowanie decyzji. Można śmiało powiedzieć, że decyzja jest istotą procesu tworzenia. Bez niej, bez dokonywania wyborów, bez ryzyka, nie ma sztuki. Zaś istotą wyboru może być rezygnacja. Wybór może dotyczyć tego, co powstanie na rzecz tego co zostało odrzucone, lub odwrotnie. Wolność to zdolność do samoograniczenia, rodzaj wewnętrznej dyscypliny. Wybitny malarz i myśliciel George Braque uważał, że obraz jest skończony wtedy, kiedy
z początkowego zamysłu nie pozostanie już nic. Czyli, kiedy zaakceptuje się zaistniały stan rzeczy, zrezygnuje z wcześniejszych zamiarów, dokona wyboru a wyobraźnia i świadomość twórcy otworzy się na nowe, zaskakujące przestrzenie.
XX wiek dokonał wielu zmian i przewartościowań w rozumieniu sztuki. "...Odkrycie podświadomości było pierwszym krokiem ku wolności..." 2, pisał Breton. W teoriach psychoanalizy i w romantycznych teoriach tworzenia mówi się o tajemniczym darze przekształcania marzeń w dzieła artystyczne. Natchnienie jest jak je za Freudem określa Breton, "...idealnym momentem, kiedy człowiek we władzy szczególnej emocji zostaje nagle pochwycony przez coś, co jest silniejsze od niego i rzucony wbrew sobie
w nieśmiertelność..." 3 Natchnienie to moment, w którym wytwarza się wyobraźniowe przedstawienie dzieła. Jest ono relacją ze snu, kształtem nadanym marzeniu a nie marzeniem i światem samo w sobie. Kreacja odbywa się właściwie poza płaszczyzną obrazu, jego znaczenie formuje się przed nim samym. Teorie podświadomości zmieniły obraz sztuki. Nie tylko to, co postrzegane, lecz także i to, co ukryte, co doznawane – „model wewnętrzny”4 zostało ujawnione jako materiał sztuki.
Obecnie rola artysty polega na przekształcaniu marzeń w dzieła artystyczne, rozgrzebywaniu lęków i fobii, manifestowaniu niezadowolenia
z norm społecznych, ośmieszania przesądów, podważaniu hierarchii, a miarą artystycznej wartości jest możliwie duża oszczędność formy przy jednoczesnym nasyceniu jej treścią. Artysta próbuje przekształcić swoje doznania egzystencjalne i bezkompromisowość w przedmiot sztuki. Przekazuje innym energię swojej wolności.

Henryk Gostyński, 09.03.2014 r. Warszawa
---------
1 Henryk Kiereś Człowiek w kulturze 9; Wolność w sztuce, str 122
2/3/4 Krystyna Janicka. Surrealizm. Warszawa 1985 r.



Uczestnicy wystawy:
Agnieszka Ziemiszewska,
Agata Kierat-Kulej,
Mariusz Filipowicz,
Ilona Kanclerz,
Sylwia Wyszkowska,
Ewelina Maria Mąkosa,
Joanna Walisiak-Jankowska,
Agnieszka Kucharska Zajkowska,
Katarzyna Ferworn-Horawa,
Łukasz Polkowski,
Maja Zembrzuska,
Ewa Szyman,
Magda Małczyńska-Umeda,
Laura Dyczko,
Karolina Kardaś,
Katarzyna Zajma,
Roman Michalski,
prof. Leszek Żebrowski.


Godziny otwarcia: poniedziałek-piątek 13:00 - 18:00



Wstęp bezpłatny



Galeria Schody
(Krzysztof Grzelak)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.