Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

18543 miejsce

XXI Forum Gospodarcze. Inteligentne systemy transportowe a miasta

Podczas XXI Forum Gospodarczego w Toruniu w dniu 3 marca 2014 r. zorganizowany został panel dyskusyjny " Inteligentne systemy transportowe przyszłością miast".

Joanna Zalewska, Jacek Janiszewski i Anna Figiel na XXI Forum Gospodarcze w Toruniu / Fot. archiwum OKIPNa jednym z największych kongresów gospodarczych w Polsce, Forum Gospodarczym w Toruniu współorganizowanym przez Stowarzyszenie "Integracja i Współpraca" na czele z Przewodniczącym Jackiem Janiszewskim, dyskutowano na temat inteligentnych systemów transportowych, które mają być przyszłością miast. Inteligentne Systemy Transportowe to przyszłość dróg. Właściwe sterowanie ruchem w istniejących obecnie korytarzach transportowych będzie nabierało coraz większego znaczenia, gdyż nie we wszystkich miastach możliwa będzie budowa nowych tras.

Moderatorem dyskusji był Krzysztof Gorzkowski, Szef Działu PR i Marketingu Kapsch Telematic Services. Panelistami byli Zbigniew Rynasiewicz – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Bartłomiej Bodio – Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Inteligentnych Systemów w Transporcie, a także Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Polityki Klastrowej i Prezes Klastra Inteligentnych Systemów Transportowych Cluster ITS, Krzysztof Król – Doradca Społeczny Prezydenta RP, Jerzy Widzyk – Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w latach 2000-2001, dr Marek Cywiński – Dyrektor Generalny Kapsch Telematic Services, Stanisław Żmijan – Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, dr inż. Marek Litwin – Prezes Stowarzyszenia Inteligentne Systemy Transportowe.

W MIR powstaje specjalny komitet sterujący, który będzie zajmował się m.in. wdrażaniem inteligentnych systemów transportowych. Paneliści natomiast zgodnie podzielali opinię, że trzeba zwiększyć nowoczesności polskiego transportu. Należy wykorzystywać prace naukowe, badawcze i promować innowacyjne rozwiązania w transporcie, na przykład w ramach klastrów.

Poseł Bartłomiej Bodio, Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Inteligentnych Systemów w Transporcie, a także Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Polityki Klastrowej / Fot. archiwum OKIPPoseł Bartołomiej Bodio, Prezes Klastra Inteligentnych Rozwiązań w Transporcie mówi - Chcemy wykorzystywać istniejącą infrastrukturę i za pomocą innowacyjnych systemów sterujących zwiększyć jej przepustowość. Już dzisiaj za pomocą inteligentnych systemów transportowych, bez wielkich inwestycji infrastrukturalnych, możemy zwiększyć o 40 procent przepustowość systemu transportowego. W samych miastach wprowadzając na szeroką skalę inteligentne sterowanie ruchem z wykorzystaniem zapór elektronicznych, znaków zmiennej treści czy sprawniej funkcjonującej sygnalizacji jesteśmy w stanie poprawić przepustowość istniejącej infrastruktury o 30 procent, a to wszystko za ułamek kosztów wielkich projektów budowlanych. Nie zawsze trzeba budować nowe trasy i poszerzać drogi.

Uczestnicy debaty wskazywali ponadto m.in., że system tzw. e-myta (viaToll) opłacanego przez samochody ciężarowe powinien zostać rozszerzony także na samochody osobowe, które przejeżdżają również autostradami zarządzanymi przez koncesjonariuszy prywatnych (Autostrada Wielkopolska, GTC, Stalexport).

Anna Figiel

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.