Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

45869 miejsce

Z archiwów marketerów: dzieje reklamy - część I

Reklama towarzyszy nam od początku naszej ery. Była sztuką, która towarzyszyła człowiekowi w najróżniejszych formach, od znaków wodnych na papirusach, po współczesnego maila reklamowego.

Pusty billboard reklamowy w Gorzowie Wielkopolskim. / Fot. PAP/Lech MuszyńskiKorzenie dźwigni handlu sięgają czasów starożytnych. Gdy pomiędzy starożytnymi państwami kwitła wymiana handlowa, zrodziła się i reklama. Początkowo stanowiła ona rodzaj suchej informacji, gdzie i u kogo kupisz dany produkt. Najwięksi starożytni handlarze - Fenicjanie, Egipcjanie, czy Grecy znaczyli znakami wodnymi na papirusach źródło pochodzenia danego towaru. Podobne zabiegi odbywały się w starożytnych miastach - na ścianach budynków okalających targ miejski bądź forum, znajdowały się malowidła „reklamujące” dany sklep, warsztat, czy lokalnego mistrza rzemiosła.

„Jeśli w ogóle możemy mówić tu o reklamie, to jej początki miały charakter czystej i suchej informacji np. w starożytnej Grecji, pojawiały się także komunikaty informujące o zawodach i konkurencjach sportowych” - komentuje Wojciech Follprecht Dyrektor Kreatywny w firmie Han Bright. Gdy wraz z upadkiem cesarstwa rzymskiego, upadł także świat starożytny a wraz z nim nastąpiło zerwanie więzi handlowych, zanik miast, regres kulturalny, oraz upadek sztuki czytania - reklama powróciła do formy ustnej.

PR i czarownice

Z ustną formą reklamy najczęściej można było się zetknąć na lokalnych rynkach, gdzie specjalni krzykacze reklamowali dane produkty. Promowali oni zazwyczaj, cieszące się wielką popularnością maści i zioła o fantastycznych właściwościach. Grupą docelową byli najczęściej sami władcy.

„Czymś na kształt ówczesnych „działań PR”, zajmowali się najczęściej lokalni znachorzy lub czarownice” - mówi Follprecht. Wiadomo, że liczni władcy epoki średniowiecza, znani byli z zażywania dość tajemniczych specyfików. Król Francji Franciszek I zażywał np. „mumiję” (główna ingrediencja - jak sugeruje nazwa - znajduje się w tytule specyfiku. Chodzi o sproszkowaną mumię, rzecz już w owym czasie niebywale drogą.)

Druk

Czymś, co zrewolucjonizowało reklamę był wynalazek druku, który wpłynął na zwiększenie czytelnictwa, a to z kolei na reklamę, która przybrała nowe formy. Rozwinęła się reklama drukowana (ulotki, afisze, plakaty).

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.