Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

43210 miejsce

Z archiwów marketerów – dzieje reklamy cześć II

Wiek XX okazał się dla sztuki reklamy okresem przełomowym. Reklamę odkryto w całkowicie nowych rolach, rozpoczęto badania nad jej możliwościami, eksperymentowano z jej efektywnością. Wreszcie rozpoczęła się się nowa rewolucja - internetowa.

Podczas wojen światowych reklama służyła propagandzie. W miastach, z olbrzymich plakatów żołnierze danej armii wskazywali palcem na przechodniów i pytali, kiedy wstąpią do armii. Rządy państw uczestniczących w zmaganiach wojennych, promowały służbę wojskową, jej siłę, nieskazitelność i zbawienny wpływ na młodego człowieka.

Tego typu formy reklamowej propagandy znajdziemy również i w przedwojennej Polsce. Plakaty z napisem: „Silni, zwarci, gotowi” zapewniały, że rezultat starcia z Hitlerem będzie oczywisty - zwycięstwo jest nasze.

Inną odmianą reklamy w służbie propagandy były specjalne ulotki, zrzucane z pokładów samolotów na żołnierzy wrogich armii. Zachęcały one do zaniechana walki - znajdowały się na nich sugestywne obrazki, przedstawiające najczęściej samotną żonę, która z braku opieki męża będącego na froncie, znajduje sobie pocieszyciela.

„Jedz popcorn”

Po wojnie, wraz z coraz szybszym rozwojem techniki, a zwłaszcza mass mediów, reklama stawała się coraz doskonalsza. W dobie Wielkiego Kryzysu w USA, rządy promowały konsumpcję jako narodowy obowiązek, sprzyjając reklamom rodzimych produktów. Równie wiele do sztuki reklamy wniosło rozwijające się radio oraz kino.

W jednym z nich, w 1957 roku, James Vicary przeprowadził eksperyment. W ramach doświadczenia, podmienił pojedyncze klatki filmu na hasła "pij colę" i "jedz popcorn". Była to jak dotąd pierwsza, potwierdzona próba z reklamą podprogową.

„W II poł. XX wieku pojawiają się pierwsze badania rynku, czy grup docelowych. Także rozwijająca się telewizja, niemal od samego początku swojego istnienia była związana z reklamą, nazywaną początkowo „elektronicznym komiwojażerem” - komentuje Lucjan Exner - specjalista od reklamy w firmie Han Bright.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.