Za rok zobaczymy Wielką Kometę? C/2012 S1 ma być widoczna nawet w dzień

W 2013 roku zobaczymy na niebie, rzadkie i niezwykłe widowisko. Niedawno odkryta kometa o nazwie C/2012 S1, będzie widoczna gołym okiem z Ziemi.

/ Fot. Sir David Gill, 1843-1914/Public DomainWśród niezliczonych ilości obiektów krążących w układzie planetarnym, znajdują się fascynujące ze względu na swój charakterystyczny wygląd, małe ciała niebieskie, zwane kometami.W 2013 roku zobaczymy na niebie, rzadkie i niezwykłe widowisko. Niedawno odkryta kometa o nazwie C/2012 S1, będzie widoczna gołym okiem z Ziemi, nie tylko wieczorem i w nocy, ale też może być tak silnie jasna, iż będziemy ją mogli oglądać nawet w dzień.

Kometę C/2012 S1 odkryli zaledwie przed kilkoma dniami, dwaj Rosjanie - Witalij Newski i Artiom Nowiczonok. Po raz pierwszy zauważyli ją na zdjęciach wielkiego teleskopu. który działa w Kisłowodzku, w ramach Międzynarodowej Naukowej Sieci Optycznej (ISON) – podaje serwis kopalniawiedzy.pl.

Stwierdzono jej obecność w gwiazdozbiorze Raka, w odległości około miliarda kilometrów od Ziemi i 940 milionów kilometrów od Słońca. Wielkość gwiazdowa C/2012 S1 - według naukowych obliczeń - wynosi 18,8, toteż blask komety jest obecnie około 100 tys. razy słabszy, od blasku najsłabszej gwiazdy, którą można zobaczyć gołym okiem. Ale analiza trasy komety wykazała, że 28 listopada 2013 roku wielka C/2012 S1, znajdzie się w odległości około 1,2 miliona kilometrów od Słońca. Może wtedy stać się tak jasna, że będzie ją widać gołym okiem nawet w dzień.

Zdaniem astronomów - najbardziej interesującą właściwością tej nowej komety jest to, że jej orbita bardzo mocno przypomina orbitę słynnej komety z 1680 roku (o nazwie C/1680 V1, lub Kometa Kircha, czyli Wielka Kometa), którą ponad 300 lat temu można było właśnie obserwować w dzień, a w miarę oddalania się od Słońca - zyskiwała ona wielki, coraz dłuższy ogon (warkocz). Podobieństwo orbit obu komet sugeruje, że C/2012 S1 i C/1680 V1 są spokrewnione. Niewykluczone jest też, że może być to ten sam obiekt.

chech
  • chech
  • 27.09.2012 16:57

To jest coś! trzeba to zobaczyć.

Enceladus Noe