Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

130 miejsce

„Zaadoptuj faceta”. Seksizm czy sprawny marketing?

„Przy zakupie wąsatego - brodacz w prezencie”. Dziwny anons? Serwis "Zaadoptuj faceta", a właściwie niecodzienny portal randkowy to przykład konsumpcjonizmu na miarę XXI wieku. Mężczyzna jest tu towarem, którego z łatwością można wrzucić do swojego koszyka.

wygląd strony Zaadoptuj faceta / Fot. źródło własneSupermarket z mężczyznami

Serwis ZaadoptujFaceta czy może raczej niecodzienny „portal randkowy” to konsumpcjonizm na miarę XXI wieku. Mężczyzna jest tu przedstawiony jako towar, który z łatwością można wrzucić do swojego koszyka.

Mężczyźni w naszej redakcji zawołali „SEKSIZM”, ale dopóki w Internecie istniały jedynie portale i rankingi z kobietami, nie widzieli w tym nic złego. Odnosiły się one do wizji i postawy patriarchalnej, w której ofiarami dyskryminacji jest płeć żeńska. Czyżby miałaby to być rekompensata za dotychczasowe traktowanie ciała kobiet jako „mięsa” i powierzchni reklamowej?

Na stronie mamy coś w rodzaju katalogu, mężczyźni są pogrupowani według kategorii. Pakerzy, okularnicy czy nawet produkty regionalne – to jeszcze nie jest cała oferta. Przygotowane są także specjalne promocje – „Przy zakupie wąsatego - brodacz w prezencie”, „Tydzień promocji na wąsika”, „Specjalna promocja dużych miękkich przytulanek”.

Mężczyznom można także przypinać etykietki zgodne z ich zdolnościami czy atrybutami np. kucharz, masażysta czy dobry samochód, ładne mieszkanie. Dla wybrednych przygotowano specjalny dział „spod lady”.

W trakcie rejestracji musimy wybrać czy jesteśmy klientkami czy produktem. Pojawia się także coś jak kolejka – jak czytamy na stronie: „Kolejka obejmuje Użytkowników płci męskiej i polega na chwilowym zawieszeniu ich dostępu do Usług oferowanych na Stronie”. Celem serwisu jest zagwarantowanie „przyjaznej atmosfery, poczucia bezpieczeństwa i łatwość użytkowania” – to najważniejsze trzy założenia Zaadoptuj faceta. Zagwarantowana jest obsługa wysokiej jakości i karta zaufania. Dochodzi tu także do odwrócenia ról – to kobieta ma władzę i robi pierwszy krok. To ona przygląda się roznegliżowanym ciałom i sporządza rankingi. Feminizm przez lata dążył do równości prawnej, społecznej i politycznej kobiet – mamy więc równość- kobiety doczekały się portalu na którym mogą wybrać mężczyznę.

Jednak czy ten „supermarket” nie jest upadkiem wartości i obiciem się o dno. Brak takowych stron pokazywał kobiety w dobrym świetle jako niesprzyjających przejawom skomercjalizowanej kultury jakim jest utowarowienie ciała.

Dyskryminacja i wykluczenie społeczne

Dyskryminacja oparta jest na etykietowaniu i uprzedzeniach. Bezpośrednio wiąże się ją z wykluczeniem społecznym – nierównymi szansami, mniej przychylnym sposobem traktowania. Prawo ma za zadanie gwarantować jednakowe możliwości dla różnych grup społecznych. Dotychczas to kobiety spotykały negatywne doświadczenia, ponieważ to mężczyźni przez lata dominowali w dyskursie publicznym i tworzyli taką wizję, która sprosta ich oczekiwaniom i pragnieniom. Przez lata byliśmy świadkami ciężkiej pracy feministek, by wywalczyć niezależność. W końcu kobiety musiały dojść do głosu i znaleźć swoje miejsce we współczesnym świecie. Niedługo trzeba było czekać na owoce – pokazały na co ich stać i odnosiły sukcesy. Gdy mężczyźni zobaczyli w nich konkurencję, to oni zajęli miejsce tych dyskryminowanych. Kobietom zajęło sporo czasu, zanim zdobyły dzisiejszą pozycję. Czas na płeć męską, by udowodnili swoje dotychczasowe miejsce w porządku społecznym

The Observer", który poruszał temat dyskryminacji płci brzydkiej, zwrócił uwagę na statystyki. Wynika z nich, że więcej mężczyzn jest powoływanych do służby wojskowej, częściej są ofiarami przemocy i mniej z nich studiuje. Natomiast kobiety dłużej żyją, więcej z nich studiuje i mniej popełnia przestępstwa. Dla jednych może to świadczyć o dyskryminacji mężczyzn, dla drugich to fakt o zdolnościach i rozsądku kobiet. Podobnie pojawia się sprzeciw wobec traktowaniu mężczyzn jako obiektu seksualnego. Tymczasem wizerunek kobiety od dawna wykorzystywany jest w reklamach. Gdy nie ma się pomysłu na zareklamowanie po prostu umieszcza się w niej nagą i najlepiej zgrabną dziewczynę – jest to efekt przeniesienia pozytywnych skojarzeń na produkt.

Ci, którzy sprzeciwiają się dyskryminacji mężczyzn mówią też o mizoandrii. Pojęcie oznacza uprzedzenie, a w skrajnych formach nawet nienawiść do płci męskiej. Julie M. Thompson w jednej z książek łączy to zjawisko z zazdrością wobec mężczyzn, w szczególności z teorią Freuda i zazdrością o penisa. Taka postawa kobiet może być reakcją na ich dotychczasową sytuację i życie w patriarchalnym świecie stworzonym przez mężczyzn. Na jednym z blogów o mizoandrii znajdziemy wpis : „Gdyby mężczyźni mogli zachodzić w ciążę, aborcja byłaby sakramentem”.

Jesteśmy towarami

Zaadoptuj faceta to swoista kalka francuskiego serwisu znanego jako AdopteUnMec.com. Gdy w 2008 roku zakładali go Manuela Conejo i Florent Steiner nie wiedzieli, że szybko stanie się on prawdziwym fenomenem we Francji. Po przekroczeniu 6 milionów użytkowników, portalem randkowym, który przekracza wszelkie granice poprawności politycznej, zainteresowały się media. Francuski Le Monde napisał o nim: „połączenie dwóch rzeczy, które kobiety uwielbiają - mężczyzn i zakupów - może mieć wyłącznie pozytywne efekty”. Ponadto zaadaptować można dziecko czy zwierzę, by otoczyć je opieką, a nie dorosłego mężczyznę. Kłócą się idee.

Funpage strony na Facebooku cieszy się dość dużym zainteresowaniem wśród przedstawicieli płci męskiej. Aktywnie komentują wpisy sami mężczyźni. Na pytanie o tatuaże jeden z nich komentuje: "Osobiście jednak jestem zwolennikiem braku jakichkolwiek tatuaży na swym ciele, bowiem takie właśnie jakie jest, już jest boskie...heh". Inny w rozmowie na temat tego, co zabrać na bezludną wyspę pisze "jakąś fajną kobietę np. administratorkę tego fana i pejcza". Stronę polubiło już prawie dwa tysiące osób.

W momencie likwidacji konta serwis pożegnał mnie słowami: "Te X produktów nie będzie już mogło kontaktować się z tobą: Nie ma cię już na półkach naszego sklepu!"

Nadmierne przywiązywanie wagi do zdobywania dóbr uczynił i z kobiety i z mężczyzny towar. Ciało jako wytwór społeczny funkcjonujący w naszej świadomości jak i na rynku


Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Reklama
Copyright 2014 Wiadomosci24.pl

Witryna korzysta z plików cookies oraz informacji zapisywanych i odczytywanych z localStorage, aby dopasować interesujące treści oraz reklamy. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki, w szczególności w zakresie cookies, oznacza, że pliki będą umieszczane na urządzeniu końcowym. Możesz zmienić ustawienia przechowywania i dostępu do cookies i localStorage używając ustawień przeglądarki lub używanego urządzenia. Szczegóły w Polityce Prywatności.

Zamknij