Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

2628 miejsce

Żaden krążek w USA nie pokryje się w tym roku platyną. Artyści nie są w stanie sprzedać miliona płyt

Amerykańskie zrzeszenie wydawców prawdopodobnie nie przyzna po raz pierwszy od 1976 r. platynowej płyty. Żaden z artystów nie przekroczy bowiem progu miliona sprzedanych płyt.

https://flic.kr/p/9hKa77 / Fot. Pam Lau/CC-BY 2.0Bliska progu 1 mln sprzedanych płyt jest Beyoncé. Jej ostatni album trafił do 800 tys. nabywców, ale sprzedaż przestała rosnąć - podaje serwis deathandtaxesmag.com. 3 mln słuchaczy znalazła, co prawda ścieżka dźwiękowa do filmu animowanego "Kraina lodu", ale to inna kategoria, która nie dotyczy pojedynczego artysty.

Znacznie lepiej mają się single. Choć w ich przypadku notuje się ponad 20-procentowy spadek sprzedaży. W tym roku pokryło się platyną 60 piosenek. W dobie cyfrowej sprzedaży muzyki i serwisów streamingowych fani muzyki coraz rzadziej kupują całe płyty, ale są w stanie wydać niewielkie pieniądze na piosenkę, która im się podoba. Przykładowo album pt. "Beyoncé" wspomnianej wyżej wokalistki kosztuje w iTunes Store 15,99 dolarów. Pojedynczy utwór z niego możemy kupić za 1,29 dol, a wideoklip za 1,99 dol.

Czytaj także: Thom Yorke udostępnił płytę na torrentach. Lider Radiohead twierdzi, że to eksperyment


Zdaniem serwisu deathandtaxesmag.com rok 2014 będzie dla branży muzycznej najbardziej "rozczarowującym i ponurym" pod względem sprzedaży muzyki głównego nurtu.

Niektórzy artyści poszukują na własną rękę sposobów na dotarcie do odbiorców. Pod koniec września wokalista Radiohead, Thom Yorke, udostępnił w sieci BitTorrent swoją solową płytę. Album "Tomorrow's Modern Boxes" kosztuje 6 dolarów. Nabyło go 4,4 mln słuchaczy. To eksperymentalna forma dystrybucji treści. "Jeżeli metoda zadziała może być skutecznym sposobem oddania twórcom pewnej kontroli nad sprzedażą w internecie" - mogliśmy przeczytać po premierze na stronie zespołu Radiohead. Yorke od kilku lat zresztą eksperymentuje ze sposobami dystrybucji własnego dorobku. 7 lat temu płyta "In Rainbows" Radiohead sprzedawana była przez 10 dni "co łaska".

Innym przykładem walki o słuchacza było udostępnienie za darmo nowej płyty U2 "Songs of Innocence" dla klientów iTunes Store. Krążek udostępniony został 500 mln użytkownikom urządzeń Apple, ale nie spotkało się to z przychylnością. Słuchacze byli zirytowani faktem, że uszczęśliwia się ich na siłę dodając album do ich cyfrowej biblioteki. Najpierw Apple poinstruował klientów, jak usunąć "Songs of Innocence" z iTunes, później przeprosił za niefortunny sposób dystrybucji Bono, lider zespołu. "Miałem piękną wizję, której daliśmy się ponieść. Artyści są podatni na takie zachowania. Kropla megalomanii, trochę hojności, odrobina autopromocji plus lęk, że tych piosenek, w które przelaliśmy całe nasze życie, nikt mógłby nie posłuchać. Stąd całe to zamieszanie. Przepraszamy" - mówił, cytowany przez serwis Wyborcza.pl.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.