Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zagraniczni goście zachwycają się naszym krajem. Będzie moda na Polskę?

Stanisław Cybruch
Stanisław Cybruch
Euro 2012 jeszcze trwa, ale już są pierwsze obszerne komentarze i oceny przebiegu europejskiego turnieju w naszym kraju. Nie brakuje zachwytów nad organizacją i przebiegiem zmagań sportowych oraz klimatem miłych i wesołych Polaków.

Wielka europejska impreza sportowa, jaką jest Euro 2012 w Polsce, przyniosła naszemu krajowi szeroko rozpowszechnioną w Europie i świecie, w dobrym wydaniu i bardzo dobrym znaczeniu, reklamę. Europejczycy i mieszkańcy wielu państw świata, każdego dnia dowiadują się coraz więcej o Polsce. Czy staniemy się przez Euro modnym kierunkiem turystycznym? Dużo przemawia za tym, że tak.

"Polska The Times" pisze, że choć Euro 2012 jeszcze trwa, a już teraz wiele wskazuje, że w Europie i na świecie, rodzi się nowa moda - "moda na Polskę". W znacznej mierze wpłynęły na to kampanie promocyjne i medialne, jakie wspólnie organizowały, prowadziły i prowadzą Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ) i Polska Organizacja Turystyczna (POT).

Według dziennika, nie ulega wątpliwości, że zainteresowanie Polską wydatnie wzrosło dzięki tej sportowej imprezie. W powiązaniu z nią działania MSZ mają na celu wykorzystać to wydarzenie sportowe "do promocji kraju, jego kultury i atrakcyjności turystycznej" – mówi zastępca dyrektora Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej MSZ - czytamy w "Polsce Times". Wprawdzie MSZ nie prowadzi rejestru zapytań o Polskę, to jednak dobrze wiadomo, że w ostatnim czasie znacznie wzrosło za granicą, w różnym zakresie, zainteresowanie naszym krajem.

Dowodem na to są choćby duże ilości medialnych publikacji poświęconych w związku z europejskim świętem sportowym, Polsce i oczywiście odbywających się u nas, imprez turniejowych Euro 2012. Jak mówi przedstawiciel MSZ, polskie placówki dyplomatyczne stale udzielają informacji i odpowiadają na najróżniejsze pytania o Polskę. Nie ma jeszcze, co oczywiste, dokładnych danych o tym, jak Euro 2012 przełoży się na liczbę turystów, którzy zamierzają lub na pewno odwiedzą nasz kraj.

Z danych MSZ wynika również, że zainteresowanie Polską w Europie i na świecie nie jest spowodowane wyłącznie odbywającym się turniejem sportowym, lecz także odzwierciedla coraz lepszy wizerunek naszego kraju w Europie i świecie. To wszystko dzięki kompleksowym działaniom promocyjnym prowadzonym przez resort spraw zagranicznych i jego placówki oraz – jak mówi przedstawiciel MSZ - dobrej sytuacji polityczno-ekonomicznej Polski.

O Polsce bardzo wiele w ciepłym tonie piszą zagraniczne media. Przedstawiają pozytywne wrażenia, pokazują obrazy, rozmowy z ludźmi. Są również pierwsze efekty pozytywnych opinii o nas w świecie. W czerwcu br., w międzynarodowym raporcie Union of International Associations Meetings Statistic Report, jak podaje „Polska The Times”, "Polska z wynikiem 114 spotkań, zajęła wysokie 23. miejsce". Gazeta podkreśla, że to już kolejny ranking państw, w którym Polska sytuuje się tak wysoko, w porównaniu z innymi krajami i poprzednimi latami.

Powody do zadowolenia, co pokazują kamery telewizyjne, mają obecnie przede wszystkim właściciele restauracji, kawiarni, klubów, pubów, hoteli. Nie kryją oni, że spodziewają się w tym roku i w następnych latach, nie tylko znaczących wpływów finansowych, ale przede wszystkim przyjazdu do Polski tysięcy gości i turystów.

Są ku temu takie przesłanki. Z różnych krajów europejskich i ze świata odnotowuje się bardzo pochlebne informacje o Polsce. Na przykład w Grecji internetowa strona telewizji Skai.gr cytuje opinie Michela Platiniego, że Polska i Ukraina już zdobyły mistrzostwo Europy za organizację imprezy Euro 2012, która przekroczyła jego oczekiwania.

Podobnie też egipskie pismo "Al Ahram" cytuje Michela Platiniego, który po zakończeniu fazy grupowej zmagań sportowych uznaje turniej za sukces. Komentuje, że choć Polska i Ukraina pożegnały się z rozgrywkami ich narodowych drużyn, to mogą być dumne z efektu, który poprzedziły żmudne przygotowania do Euro. Szef UEFA szczególnie chwali doskonałą atmosferę na meczach i wskazuje na wyjątkowy charakter rywalizacji sportowej między drużynami Polski i Rosji oraz Ukrainy i Szwecji.

Hiszpańskie Radio 5, w bezpośredniej relacji z Gniewina podaje, iż choć zawody sportowe z udziałem Hiszpanów odbędą się w Doniecku, zespół piłkarski prawdopodobnie pozostanie nadal w Polsce, ze względu na "wysoki poziom usług, komfort i przystępną cenę wynajmowanego ośrodka" – czytamy w portalu msz.gov.pl.

Irlandzki dziennik krajowy "Irish Examiner", który od 6 lat wydaje jedną stronę po polsku pisze, że Polacy w związku z Euro powinni być dumni ze swoich ostatecznych osiągnięć, pomimo występujących po drodze problemów, związanych głównie z infrastrukturą.

Brytyjski dziennik "The Daily Telegraph" w pozytywnym felietonie chwali sportowy poziom turnieju Euro 2012 i przyjazną atmosferę Polaków. Klimat, jaki towarzyszy rywalizacji, zilustrował kilkoma scenkami z pracy policji i opisał pracownika na stacji benzynowej w Krakowie, który z niezwykłej uprzejmości zamówił obcokrajowcom taksówkę w nocy, kiedy nie jeździły już tramwaje.

Chińska gazeta Caixin.com pisze, że inwestycje w infrastrukturze wykonane w Polsce w związku z Euro, przyczynią się wymiernie do utrzymania tempa wzrostu gospodarczego. Podkreśla wielkość tych inwestycji, rozwijanych na niespotykaną skalę w Europie. Zwraca uwagę, że Polska organizuje Euro 2012 i skutecznie opiera się kryzysowi zadłużenia, a jednocześnie przyciąga uwagę całego świata.

Podobnie też egipskie pismo "Al Ahram" cytuje Michela Platiniego, który po zakończeniu fazy grupowej zmagań sportowych uznaje turniej za sukces. Komentuje, że choć Polska i Ukraina pożegnały się z rozgrywkami ich narodowych drużyn, to mogą być dumne z efektu, który poprzedziły żmudne przygotowania do Euro. Szef UEFA szczególnie chwali doskonałą atmosferę na meczach i wskazuje na wyjątkowy charakter rywalizacji sportowej między drużynami Polski i Rosji oraz Ukrainy i Szwecji.

Marokańska gazeta "Telquel", w obszernym artykule akcentuje m.in. o Polsce, że Euro potwierdziło "jej zakotwiczenie na Zachodzie". Po pięciu latach wielkich zmagań, mimo "opóźnień w budowie stadionów i infrastruktury, stawka została przez Polskę wygrana i w wielkim stopniu przegrana przez Ukrainę".

W publikacjach wydawnictwa Republiki Południowej Afryki "Business Day", na stronach sportowych, zamieszczono duży i ciekawy wywiad z Michelem Platinim, który mówi w samych superlatywach o organizacji mistrzostw i atmosferze towarzyszącej meczom w Polsce. Platini podkreśla, że organizacja turnieju w naszym kraju będzie miała "naturalne przełożenie na wzrost liczby turystów, a tym samym na pobudzenie wzrostu gospodarczego". Zaznaczył, że trudno byłoby zorganizować lepszą imprezę, gdyż lepsza oznacza perfekcję trudną do osiągnięcia.

Stanisław Cybruch

Znajdź nas na Google+

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto