Facebook Google+ Twitter

Zanurz się w OZ - wywiad z twórcą słynnych zagadek „Ze?t”

O kulisach powstania projektu i surrealistycznej wizji świata przedstawionego w grze z Karolem Liverem, prywatnie fotografem i twórcą jednej z najpopularniejszych "Riddle-games" rozmawia Łukasz Cygan.

*Czym jest ze?t ?
- Z technicznego punktu widzenia jest to zbiór 101 zagadek.

*Jak się w to gra?
- Aby zacząć swą wędrówkę wystarczy dostęp do internetu oraz komputer - ważne żeby ładował przeglądarkę, która jest kluczem do rozwiązania wszystkich riddli. Jeśli wydaje Ci się, że znasz rozwiązanie - wpisz je w pasku adresu strony (przykład).

*Gdzie szukać odpowiedzi, wskazówek?
- Wszędzie. Kod źródłowy to pomocne miejsce, tak samo jak ukryte obrazki, tytuł strony lub też wujek google.

*Ile trwa ukończenie ze?ta?
- To zależy od Twojego poziomu kojarzenia ze sobą niektórych elementów... Jeśli po piątej zagadce dalej będziesz chciał przeć naprzód, weź urlop i oddaj psa sąsiadom aby nie umarł z głodu.

 / Fot. Materiały udostępnione przez autora.Jak wpadłeś na pomysł ze?t’a? Nie uwierzę w przypadek.
- Karol Liver: Ze?t mi się przyśnił. Narodził się pod koniec grudnia 2004 roku jako projekcja psychodelicznej, lekko surrealistycznej wizji internetowej łamigłówki z wplecionym weń bukietem osobistych odniesień popularno-kulturowych. W owym czasie pogrywałem z przyjaciółmi w „Notprona”, który światło internetowe ujrzał parę tygodni wcześniej i, mimo iż zabawa była przednia – brakowało mi ewidentnie konceptu przewodniego.

Brak ten szczególnie dało się odczuć w dalszej części rozgrywki. Wyszedłem z założenia, iż „sadystyczne" katowanie graczy kolejnymi łamigłówkami to sprawa wybitnie ciekawa, warto jednak dać w zamian możliwość uczestniczenia w lekko obłąkańczej wędrówce - czym jest OZ, kim są pojawiające się w źródłach stron postaci, kim jest gracz. Dużą rolę podczas pokonywania kolejnych etapów ze?t'a odgrywa wyobraźnia gracza i umiejętność łączenia poszczególnych fragmentów układanki.

 / Fot. Materiały udostępnione przez autora.Kto początkowo miał być wspomnianym wcześniej graczem?
- Projekt przeznaczony był jedynie dla małej grupy moich znajomych ze studiów, jednak po namowach kolegów uwolniony został szybko z lokalnego intranetu w przestrzeń internetu i w przeciągu kilku dni zdobył sobie olbrzymie grono wielbicieli.

Tajemnicą wciąż pozostaje, w jaki sposób, bez najmniejszego wsparcia „marketingowego", dotarł w tak krótkim czasie do takiej rzeszy internetowych odbiorców. Faktem jest, iż w dwa tygodnie licznik zanotował 200 tys. wejść na stronę i doprowadził do pierwszego, z wielu późniejszych, krachu serwera. Jedno jest pewne – ze?t pojawił się w odpowiednim miejscu o odpowiedniej porze. Do dzisiaj na stronę weszło ponad 1,5 miliona osób z całego świata, a on sam przez wielu uznawany jest za jedną z najpopularniejszych internetowych łamigłówek.

 / Fot. Materiały udostępnione przez autora.Przemierzając kolejne poziomy dostrzega się ogrom włożonej w to dzieło pracy. Sam wykonywałeś wszelkie zdjęcia i projekty stron?
- W ze?cie użyłem ponad 800 różnych grafik – obrazków przewodnich poszczególnych zagadek, banerów, schematów tła i elementów forów internetowych. W 90 proc. oprawa graficzna to moja własna inwencja twórcza i zabawa z materiałem wyjściowym, którym w większości przypadków były fotografie mojego autorstwa. Oczywiście znalazło się również trochę grafik zapożyczonych oraz tych dosłanych przez graczy na potrzeby fanowskich zagadek, podrasowanych zazwyczaj na potrzeby „brudnego" ze?towego klimatu. Projekt miał być przede wszystkim prosty, przejrzysty i spójny. Wszelkie udziwnienia, chociażby animacje flash, wprowadzałyby jedynie większy, w całkowicie już wystarczającym, chaos.

Dla mnie z kolei tworzenie ze?t’a było znakomitą okazją do praktycznego rozwijania raczkującej wówczas przygody z Photoshop'em. Dodać jedynie mogę, iż ze?t po dwóch latach obecności w sieci przeszedł srogi face-lifting, a poprawie uległa praktycznie cała szata graficzna.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Dodałam do ulubionych, choć sama nie gram w takie gry, nie kręci mnie rozwiązywanie zagadek tego typu, to być może kogoś z mojego otoczenia to zainteresuje.. Bardzo się postarałeś, podoba mi się wywiad.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.