Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zarządzanie najmem z IT – automatyzacja usług

Marianna Korzeniewska
Marianna Korzeniewska
Dynamika rynku nieruchomości stawia firmom świadczącym usługi pośrednictwa w obrocie czy zarządzania lokalami nowe wyzwania.

Żeby w pełni wykorzystywać potencjał tego rynku należy sięgać po nowoczesne rozwiązania IT, które podnoszą efektywność działań profesjonalistów.

Ożywienie rynku nieruchomości szansą dla usługodawców

Eksperci są zgodni - 2014 r. był rekordowo udany dla Polskiego rynku nieruchomości, a wzmożona aktywność deweloperów, kupujących i inwestorów nadal się utrzymuje. Według danych GUS, w ubiegłym roku oddano łącznie do użytku ponad 143 tysiące lokali. Zwiększona o ponad 20 proc. sprzedaż nowych mieszkań zachęciła deweloperów do dalszych inwestycji - rozpoczęto budowę ponad 69 tys. lokali mieszkaniowych, co stanowi wzrost o ponad 35 proc. w stosunku do poziomu z 2013 r. Obok zagranicznych inwestorów coraz większy udział w rynku mają też polscy gracze.

Nie tylko segment budownictwa mieszkaniowego zanotował wzrosty. Według danych z raportu EY sektor nieruchomości komercyjnych osiągnął wartość 3,1 mld EUR. Takie statystyki są dobrym znakiem również dla podmiotów świadczących wszelkie usługi związane z obrotem czy zarządzaniem nieruchomościami.

Profesjonalizacja rynku nieruchomości na wynajem

Rozwój rynku nieruchomości przekłada się na wzrost zapotrzebowania na usługi powiązane z nieruchomościami – zarówno pośrednictwem w obrocie, jak i zarządzaniem przestrzeniami, a także procesem najmu lokali. W związku z tym, że zakup nieruchomości na wynajem cieszy się opinią bezpiecznej lokaty kapitału coraz więcej osób, w trosce o wymierne zyski z takiej inwestycji, przekazuje obowiązki zarządzania najmem wyspecjalizowanym firmom. „Dotyczy to także mieszkań zwłaszcza, jeśli właściciel posiada więcej lokali bądź, co obecnie popularne, decyduje się na najem krótkoterminowy.” – informuje Sebastian Janicki wiceprezes firmy Zarządzanie MSW, specjalizującej się w zarządzaniu nieruchomościami na rynku najmu. – „W ostatnim półroczu zauważyliśmy ok 25-proc. wzrost popytu na nasze usługi”. Zwiększone zapotrzebowanie na profesjonalne zarządzanie zarówno wynajmowaną nieruchomością, jak i procesem najmu stawia też wyższe wymagania przed usługodawcami z tego sektora.

Tymczasem, spośród 99 proc. firm z branży nieruchomości deklarujących wyposażenie w komputery i dostęp do Internetu w 2013 r. 46 proc. przedsiębiorstw stosowało automatyczną wewnętrzną wymianę danych, ale już tylko 18 proc. wykorzystywało nowoczesne technologie do usprawnienia i zarządzania relacjami z klientami (CRM).*

– W dzisiejszych czasach rozwój usług jest jednoznaczny ze wzrostem poziomu informatyzacji – wdrażania specjalistycznych programów, systemów i aplikacji. Samo wykorzystywanie Internetu do prezentowania ofert i komunikacji z klientami nie wystarczy – uważa Sebastian Janicki. – Konieczność automatyzacji i ciągłego podnoszenia efektywności zarządzania zainspirowała nas do stworzenia nowoczesnej aplikacji Generos, poświęconej właśnie zarządzaniu najmem - dodaje.

Zintegrowane rozwiązania IT dla zarządców nieruchomości na wynajmem

Generos to przykład narzędzia usprawniającego procesy towarzyszące transakcjom najmu nieruchomości. To pierwsza platforma na bazie zintegrowanych rozwiązań IT, stworzona z myślą o profesjonalnym zarządzaniu najmem nieruchomości. Dzięki automatyzacji wszelkich aspektów związanych z tym procesem, redukuje koszty operacyjne i podnosi efektywność działań zarządcy. Funkcje Generosa pozwalają na kompleksową obsługę nawet zróżnicowanych portfeli aktywów, redukując ryzyko błędów w niezbędnej dokumentacji i dając kontrolę nad aspektami finansowymi.

Ewidencjonując całość informacji dotyczących procesie zarządzania najmem danej nieruchomości, platforma automatycznie generuje nie tylko podstawowe dokumenty, takie jak protokół zdawczo-odbiorczy, ale także wartościowe raporty. Zawiera również moduł, który umożliwia centralne przechowywanie oraz udostępnianie wszelkiej dokumentacji elektronicznej. Usprawnia tym samym kontakty z najemcami oraz właścicielami.

Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, podnoszących standard usług w dziedzinie zarządzania najmem, powinno być naturalną odpowiedzią na wzrost zainteresowania takimi usługami. Jednak statystyczna firma z sektora nieruchomości w 2011 r. przeznaczyła na taką inwestycję jedynie 20 zł*. Wśród firm amerykańskich roczne wydatki związane z podsieniem poziomu automatyzacji usług, na przestrzeni 2013 i 2014 r., wynosiły od 848 do nawet 1,4 tys. dol.** W dobie informatyzacji wszystkich dziedzin życia żaden biznes nie może pozwolić sobie na to, by zostać w tyle z wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań. Technologie takie jak Generos to kolejny krok w rozwoju branży nieruchomości oraz powiązanych z nią usług.

* Społeczeństwo informacyjne w liczbach – 2013
** Relator® Technology Survey Report 2013-2014

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto