Facebook Google+ Twitter

Zasady poruszania się w cyfrowym świecie – Twoje oczy będą Ci wdz

Jakie zasady stosować by zmniejszyć dyskomfort z nim związany oraz zadbać o kondycję oczu?

Oczy po długim czasie przed ekranem są równie zmęczone, co ciało po dużym wysiłku. Odczuwalne są wtedy symptomy fizyczne takie jak: bóle głowy, karku, zaczerwienienie oczu, zaburzenia koncentracji i zmęczenie. Dolegliwości te powodowane są przede wszystkim przeciążeniem mięśni oczu, wynikającym z wielogodzinnego korzystania z komputerów, smartfonów i tabletów, nazywane cyfrowym zmęczeniem wzroku. Jakie zasady stosować by zmniejszyć dyskomfort z nim związany oraz zadbać o kondycję oczu?



Już po kilku godzinach pracy na urządzeniach cyfrowych zauważalne są takie objawy jak suchość, szczypanie czy ból oczu. Przedmioty w niedalekiej odległości wydają się rozmazane, a po odejściu
od komputera odczuwalny jest wyraźny ból pleców czy karku. Cyfrowemu zmęczeniu oczu towarzyszyć mogą zaburzenia koncentracji, zmęczenie, dyskomfort i bóle głowy oraz zaburzenia cyklu dobowego, powodujące problemy ze snem. Wynikają one z dużego wysiłku jaki oczy,
a dokładniej mięśnie rzęskowe odpowiedzialne za wyostrzenie obrazu z bliska, muszą podejmować, aby widzieć wyraźnie wszystko, co wyświetla się na ekranach. Ponadto, ludzkie oko, by utrzymać prawidłowe nawilżenie mruga od 15 do 20 razy na minutę. Intensywne wpatrywanie się w monitory powoduje natomiast, że mrugamy rzadziej. Co więc zrobić, by po całym tygodniu pracy przy monitorach zapewnić oczom zasłużony odpoczynek lub jak zmienić nawyki by ograniczyć skutki cyfrowego zmęczenia wzroku?

Otaczaj się zielenią

Zarówno w domu jak i w pracy postaraj się otaczać dużą ilością zielonych roślin. Długość fali odpowiadająca kolorowi zielonemu jest najlepiej absorbowana przez ludzkie oko co powoduje,
że oczy najmniej się męczą. Dodatkowo zieleń ma kojący wpływ na układ nerwowy, działa relaksacyjnie i odstresowuje.

Odpowiednia dieta to zdrowe oczy

Wiele osób o tym zapomina, ale odpowiednia dieta ma również duży wpływ na kondycję wzroku.
Do listy produktów, które każdy powinien wprowadzić do swojego jadłospisu zaliczyć można: witaminy A, C i E, cynk, kwasy omega -3 oraz luteinę. Witaminę E znaleźć można np. w orzechach lub nasionach, witaminę A w szpinaku lub marchewce, C zawierają natomiast cytrusy ale też brokuły. Bogate w cynk są: wołowina, wieprzowina, owoce morza, kwas omega-3 dostępny jest w rybach,
a luteina w szpinaku, jarmużu czy groszku. Specjaliści sugerują nawet, że spożywanie odpowiednich witamin i minerałów pomaga w zapobieganiu zaćmy, czy zmętnieniu soczewki. Oczywiście jest
to tylko jeden z elementów dbania o kondycję oczu.


Sen to zdrowie

Nie od dziś wiadomo, że nieodpowiednia ilość snu również jest szkodliwa dla oczu. Niewyspanie powoduje ich zmęczenie, przyczyniające się do wysychania i wyraźnie odczuwalnego dyskomfortu oczu. W wielu przypadkach zauważalne jest nawet nadwrażliwość na światło, efektem czego jest ich podrażnienie i zaczerwienienie.

Przygotuj się do pracy

By wzrok tak dotkliwie nie odczuwał cyfrowego zmęczenia wynikającego z wielu godzin spędzanych przed ekranami: komputerów, smartfonów i tabletów należy nauczyć się dbać o ergonomię pracy. Siedzenie powinno znajdować się w odległości ok. 40 cm od ekranu lub w odległości większej, tak by monitor zmieścił się w polu widzenia użytkownika nie wymagając od niego odchylania się do tyłu. Równie istotna jest też prawidłowa postawa przed monitorem, należy siedzieć prosto, trzymając stopy prostu i opierając plecy o krzesło. Warto ustawić komputer tak, by od monitora nie odbijało się światło. Istotne jest również dostosowanie wielkości czcionek, regulacja jasności ekranu oraz redukcja migotania obrazu. Sprawi to, że oczy o ułamek sekundy szybciej rozpoznają skanowany obraz. Da im to dodatkowy czas na mruganie, czyli regenerację.

Przerwa nie tylko na kawę

Przy pracy z komputerem częstotliwość mrugnięć spada. Należy pamiętać o tym by robić to jak najczęściej. Co godzinę należy również pozwolić sobie na 10 lub 15-minutowe przerwy w pracy, aby popatrzeć daleko przed siebie i poruszać oczami w górę, w dół, w lewo i w prawo, dopasowując ostrość wzroku. Żeby pozwolić oczom na prawidłowe funkcjonowanie można również zastosować opracowaną w USA metodę 20-20-20. Mówi ona o tym, by co około 20 minut zrobić sobie przerwę na 20 sekund i spojrzeć na obiekt oddalony co najmniej 20 stóp (czyli 6 metrów).

Soczewki równie ważne


Warto pomyśleć o wyspecjalizowanych soczewkach np. iWear Oxygen Relax, które m.in. łagodzą dolegliwości związane z obciążeniem wzroku, wynikające z częstego przenoszenia go z ekranu
na inne przedmioty znajdujące się w różnych odległościach. Mogą korzystać z nich zarówno osoby cierpiące na wadę wzroku jak i te zdrowe.

Zrelaksuj się od stóp po oczy

Po wielu godzinach przed komputerem, kiedy to w sposób fizyczny odczuwalny jest dyskomfort związany z cyfrowym zmęczeniem oczu, równie pomocne mogą okazać się okłady. W tym celu korzystać można z wielu sprawdzonych i nieinwazyjnych metod jak okłady z rumianku, czy zielonej herbaty. Ważne by używać naturalnych produktów, które nie uczulą skóry oczu podczas stosowania.




Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.