Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

18526 miejsce

Zdobywając Koronę Gór Polski. Turbacz - 1310 m n.p.m.

Korona Gór Polski to 28 szczytów uznanych pasm górskich w naszym kraju. Turbacz jest najwyższym szczytem Gorców. Rozpoczęliśmy wędrówkę niebieskim szlakiem w Koninkach.

Niebieski szlak na Turbacz od strony Koninek jest oznaczony bardzo czytelnie. / Fot. R.GrzeszczykDawno, dawno temu zdarzyło mi się wspinać na szczyt, na krechę, doliną potoku, od Leśniczówki Potasznia.

Polanki na niebieskim szlaku wiodącym na Turbacz od strony Koninek. / Fot. R.GrzeszczykTym razem ruszyliśmy z położonych w pobliżu Potaszni, Koninek. Początkowy spacer wzdłuż potoku Turbacz skończył się szybko. Rozpoczęło się dość strome podejście przez las. Szlak jest wyjątkowo dobrze oznakowany staraniem Polana pod Turbaczem. W dali zabudowania ośrodka edukacyjnego Gorczańskiego Parku Narodowego / Fot. R.GrzeszczykGorczańskiego Parku Narodowego. Minęliśmy kilka niewielkich polanek by pod koniec dotrzeć na rozległą Polanę Turbacz.

Na hali stoi szałasowy ołtarz Szałasowy ołtarz i kamień poświęcony Karolowi Wojtyle. / Fot. R.Grzeszczykwraz z kamieniem poświęconym Karolowi Wojtyle. Stąd już tylko niecałe pół godziny do schroniska pod szczytem.
Ścieżka wydeptana tysiącami podejść na najwyższą górę Gorców odsłoniła gmatwaninę świerkowych korzeni. / Fot. R.GrzeszczykZ tarasu przed schroniskiem na Turbaczu rozciąga się wspaniała panorama na Tatry. / Fot. R.GrzeszczykTaras przed schroniskiem to wspaniały punkt widokowy na Tatry. Szkoda, że nie ma tu panoramy opisującej tatrzańskie szczyty. Po chwili wytchnienia wspinamy się dalej na sam szczyt.
Szczyt znajduje się kilkaset metrów na zachód od schroniska im Władysława Orkana. / Fot. R.GrzeszczykCharakterystyczny widok większości polskich parków narodowych. Wprowadzana do praktyki "idea życia" prof. Gutowskiego - Kornik kluczowym organizmem lasu. / Fot. R.GrzeszczykPo drodze oglądamy typowy dla parków narodowych martwy las. Zamierające i nie chronione lasy Gorczańskiego Parku Narodowego od dziesiątków lat niosą zarazę szkodliwych organizmów na państwowe i prywatne zasoby leśne, nie tylko pozostałej części Gorców lecz nawet odległych regionów Podhala, Spiszu, Orawy, Małopolski i Śląska.
Miejsce katastrofy lotniczej na stokach Obidowca. / Fot. R.GrzeszczykZejście z Obidowca - w dali po lewej Suhora z widocznym obserwatorium astronomicznym. / Fot. R.GrzeszczykBy nie wracać tą samą drogą wybraliśmy szlak czerwony na Obidowiec, skąd zielonym szlakiem przez Suhorę, Tobołów i Tobołczyk zeszliśmy do Koninek. Tuż przy czerwonym szlaku znajduje się miejsce katastrofy lotniczej. Schodząc już z Obidowca, na szczycie Suhory (1000 m npm), mogliśmy Obserwatorium astronomiczne Uniwersytetu Pedagogicznego na Suhorze / Fot. R.GrzeszczykZejście do Koninek - przed nami jeszcze końcowa stacja wyciągu krzesełkowego / Fot. R.Grzeszczykpodziwiać obserwatorium astronomiczne, należące do krakowskiego Uniwersytetu Pedagogicznego. Na położonej niżej polanie minęliśmy jeszcze końcową stacje wyciągu krzesełkowego z Koninek.
Wyjeżdżając już Koninek przystanęliśmy na chwilę w Niedźwiedziu. Przy samej drodze zauważyliśmy zabudowania po majątku Wodzickich - a przy murze granicznym, martwy już, ogromny kikut Zabezpieczone resztki Wiązu Łokietka. Kawałek dalej w parku zachował się pień innego wiązu - wiązu chłosty. / Fot. R.Grzeszczykpnia brzostu (wiązu górskiego), któremu nadano imię Władysława Łokietka. Dziś za murem znajduje się siedziba Gorczańskiego Parku Narodowego. W tej okolicy będą w przyszłości dobywane mineralne wody termalne, co może Jeden z ocalałych budynków podworskich majątku Wodzickich. / Fot. R.Grzeszczykzdecydować o kierunku rozwoju całej okolicy. Podobne wody znajdziemy w pobliskiej Rabce.