Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

41 miejsce

Zdrowe Kieszonkowe. Wakacyjna dieta ucznia

Wakacje to czas podróży dalekich i bliskich, kiedy zachowanie zasad zdrowego żywienia dzieci może być sporym wyzwaniem. Zdrowe Kieszonkowe podpowiada jak ułożyć dobrą wakacyjną dietę

 / Fot. Zdrowe kieszonkowe- Niewątpliwie sprzyja nam w tym okresie ogromna różnorodność warzyw i owoców. Warto z niej korzystać i wprowadzić do dziecięcego menu jak najwięcej tych produktów – mówi Marta Konował, dietetyczka współpracująca z projektem zdrowotno-społecznym Zdrowe Kieszonkowe. - To również doskonały czas na to, by wprowadzić zasady zdrowego żywienia w rodzinie.
Jak sporządzać posiłki podczas wakacji, by były wartościowe?
Latem wysokie temperatury powodują zmniejszenie apetytu u dzieci. Mimo wszystko należy dbać o spożywanie przez nie 4-5 posiłków w ciągu dnia (śniadanie, obiad, kolacja plus przekąski). Powinny to być posiłki lekkie i orzeźwiające. Latem świetnie sprawdzą się sałatki warzywne i owocowe, koktajle mleczno-owocowe i smoothie z owoców, chłodniki na bazie kefiru lub maślanki oraz pasty warzywne.
Pełnowartościowy posiłek powinien składać się z czterech elementów:
· Produktów dostarczających białka – chude mięso, ryby, jaja, strączki (np. fasola, soczewica, ciecierzyca), produkty mleczne
· Produktów dostarczających węglowodanów złożonych – kasz, ryżu, ziemniaków, makaronu
· Produktów dostarczających zdrowych tłuszczów – orzechy, nasiona, pestki, oleje roślinne, awokado
· Warzyw i owoców
- Warto pamiętać o tym, że warzywa powinny stanowić połowę talerza, produkty dostarczające węglowodanów złożonych – jedną czwartą i tyle samo produkty dostarczające białka – dodaje Marta Konował. - Zdrowe tłuszcze powinny stanowić jedynie niewielki dodatek - łyżeczka oleju lub oliwy albo łyżka orzechów/pestek.
Na wycieczce lub biwaku
Na wyjazdy warto zabierać ze sobą samodzielnie przygotowane kanapki z pełnoziarnistym pieczywem i koniecznie z dodatkiem warzyw. W ramach przekąski świetnie sprawdzą się sezonowe owoce – brzoskwinie, morele, czereśnie, owoce suszone lub orzechy. Zabierając na biwak turystyczną kuchenkę gazową można przygotowywać gotowane jajka lub owsianki na wodzie z dodatkiem orzechów i suszonych owoców.
Jedząc na mieście warto wybierać potrawy z duża ilością warzyw i owoców – sałatki, zupy, chłodniki, koktajle owocowe, grillowane mięsa i ryby.

Czym najlepiej gasić pragnienie podczas letnich upałów?
Wysokie temperatury panujące latem powodują wzmożoną utratę wody z organizmu wraz z potem. Wakacje to czas, kiedy należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie nawadnianie organizmu dzieci i dorosłych. Każdy z nas powinien wypijać 1,5-2 litry płynów każdego dnia. W upalne dni i podczas aktywności fizycznej ilości te powinny być jeszcze większe.
Najlepszym płynem do nawadniania organizmu jest woda. W przeciwieństwie do soków czy napojów, nie dostarcza ona ani cukru, ani kalorii. Dzięki temu nie sprzyja nadwadze i otyłości.
- Wodę należy pić przez cały dzień, małymi łykami. Najlepiej jest wypijać tyle, aby nie doprowadzać do pojawienia się uczucia pragnienia, które sygnalizuje nam o odwodnieniu organizmu – mówi Marta Konował.
Wodę można urozmaicić plastrem cytryny, limonki, miętą, truskawkami, malinami lub innymi ulubionymi owocami. Należy unikać tzw. „wód smakowych” kupowanych w sklepach. Wbrew pozorom, z wodą mają niewiele wspólnego, gdyż większość z nich zawiera dodatek cukru, aromatów i konserwantów.
Zdrowe słodycze i suche przekąski – czym zastąpić puste kalorie?
Słodycze najlepiej jest zastępować świeżymi lub suszonymi owocami. Można z nich przygotować koktajle (np. jogurt naturalny lub mleko zmiksować z truskawkami i bananem), ciasta owocowe na bazie mąki pełnoziarnistej, sałatki owocowe lub pyszne pralinki. Te ostatnie przygotowuje się z dowolnych owoców suszonych i orzechów.
- Ulubione owoce suszone (np. daktyle, śliwki suszone, morele suszone) należy zalać wrzącą wodą i odstawić na kilka minut – mówi dietetyczka. - Po tym czasie odcedzić je i zmiksować za pomocą blendera. Następnie dodać zmiksowane na proszek orzechy (w proporcji 1: 1) i dłonią zagnieść ciasto. Formować z niego małe kulki, które można obtaczać w kakao, wiórkach kokosowych lub mielonych orzechach. Szczególnie polecam połączenie daktyli z orzechami nerkowca – pychota!

Lato bez wyrzeczeń – czas na lody
Zdrowe lody możemy przygotować własnoręcznie w domu.
- Przepis jest prosty: miksujemy owoce (np. maliny, truskawki, borówki) z lodem – powstaje smoothie. Można również obrać banana, pokroić go w plastry, zamrozić, a następnie wyjąć z zamrażarki i zmiksować z odrobiną mleka i truskawek, malin czy jagód. Jeść od razu – radzi Marta Konował.

Dieta dla aktywnych
Dieta dzieci aktywnych fizycznie nie powinna znacząco różnić się od diety zalecanej dla dzieci i młodzieży. Ważne, aby była ona urozmaicona, bogata w warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, naturalny nabiał, jajka, ryby, chude mięso, orzechy, pestki, oleje roślinne. Warto pamiętać o tym, że dzieci intensywne ćwiczące mają większe zapotrzebowanie energetyczne w przeciwieństwie do ich mniej aktywnych rówieśników. Nie oznacza to jednak, że mogą one spożywać więcej cukru, słodyczy, fast foodów czy słodkich napojów. Zwiększone zapotrzebowanie kaloryczne powinno być pokrywane przez zdrowe, wartościowe produkty.
Dzieci uprawiające sporty powinny szczególnie dbać o wypijanie odpowiedniej ilości wody, ponieważ aktywność fizyczna powoduje zwiększoną utratę płynów z organizmu.

Zdrowe żywienie zbiorowe na obozach i koloniach
- Zdrowe żywienie zbiorowe powinno opierać się na zasadach zdrowego żywienia – mówi dietetyczka. - Wszystkie posiłki na obozach i koloniach powinny więc zawierać porcję warzyw lub owoców i opierać się na pełnoziarnistych produktach zbożowych, naturalnym nabiale, jajkach, rybach, chudym mięsie, orzechach, pestkach, olejach roślinnych. Najlepiej, aby potrawy smażone pojawiały się jak najrzadziej. Zalecane są natomiast potrawy przygotowywane metodą gotowania w wodzie lub na parze, duszenia, pieczenia w rękawie lub w folii.
Organizatorzy obozów i kolonii powinni zadbać o dostęp do zdrowych przekąsek, po które dzieci mogłyby sięgać pomiędzy posiłkami. Mogą nimi być sezonowe owoce lub orzechy.

Zdrowe Kieszonkowe to projekt społeczno-zdrowotny, który zrodził się w Białymstoku. Dedykowany jest do szkół podstawowych. Uczniowie mają dostęp do zdrowych przekąsek i napojów w urządzeniach vendingowych, obsługiwanych bezgotówkowo. Dzieci posługują się kartami i brelokami, wcześniej aktywowanymi poprzez platformę internetową. Poprzez konto rodzice mogą śledzić historię zakupów czy ustawić limity wydatków. Projekt funkcjonuje od 2 lat i swoim zasięgiem obejmuje całą Polskę.


Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (40):

Sortuj komentarze:

No nowa to nie jestem, od paru lat tu publikuję, tyle że żadne rankingi mnie nie interesowały:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ludzie lubią żyć złudzeniami..., a wielu z nich pokładało nadzieje z W24, który jest niby portalem Dziennikarzy Obywatelskich. Pani tu jest raczej nowa, a bolączki tego portalu już były wielokrotnie poruszane, z propozycjami naprawy - jak grochem o ścianę z drugiej strony.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo ciekawe z tymi komentarzami :) Nie rozumiem tylko po co to komuś - satysfakcji z tak wywindowanego tematu raczej niema, kasy chyba też nie ...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pani Ido, pierwsze miejsce na W24 naprawdę nie ma specjalnego znaczenia i wiele osób wypracowuje je tutaj w bardzo prosty sposób (sami sobie dają komentarze). Nie jest jest przytyk pod Pani adresem, raczej krytyka mechanizmów W24. Ten portal nastawiony jest na ilość, nie na jakość.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ja również bardzo dziękuję Panowie za pogawędkę i wypromowanie tematu :) Mamy I miejsce !

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeszcze tylko jedno, konieczne uzupełnienie.
Ktoś przytomnie może zauważyć, że głównym czynnikiem ryzyka jest wiek, a średnia życia rośnie.

Otóż wiek jest istotnie jednym z głównych czynników ryzyka, ale jednocześnie na Alzheimera rocznie choruje rok do roku więcej o 2,4%, a życie ludzkie wydłuża się tylko o niecałe 0,6%.

Komentarz został ukrytyrozwiń

...zmieniłam zdanie, niech Pan pisze dalej...
------------------------

Ja za to nie zmieniłem zdania, bo nigdy o Pani łaskawe przyzwolenie nie zabiegałem.

To nie są wizje, łaskawa Pani, a fakty.
Na samą tylko chorobę Alzheimera w 2006 roku chorowało 1/250 ludzi na świecie, a według szacunków WHO w 2050 będzie to 1/85 ludzi na świecie.
Chorobę straszną, dewastującą chorego i rodziny zarazem. Na jedną tylko chorobę.

Proszę też łaskawie zwrócić uwagę, że w tych szacunkach są już uwzględnione wszystkie przedsiębrane środki. Łącznie z maszynami vendingowymi ze "zdrową żywnością".
I są to szacunki, najprawdopodobniej - zaniżone.

Czyli coś tutaj ne gra, bo przecież gdyby jakakolwiek "polityka" zdrowotna była skuteczna, to liczba chorych powinna się zmniejszać, nie zwiększać - nieprawdaż?

Ludzie natomiast robią na złość Autorce i dietetykom - i proszę sobie wyobrazić - zamierzają chorować znacznie częściej! Ponadto zamierzają być otyli i mało się ruszać!

Tak, droga Pani, wizje to mają ci, co sądzą, że w obowiązujących ramach coś zmienią.
Wizji nie mają za to ci, co szacują. Oni liczą. Także ci, co liczą zyski!

Tym razem to ja dziękuję za sympatyczną pogawędkę.
Nic dodać już, nic ująć.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ja nie inwigiluję, korzystam tylko z dostępu do informacji. A o te tak łatwo, że mógłbym Pani wysłać w tej chwili smsa z Pani adresem :) Ale to już Pani problem. Jeśli chce Pani dalej publikować artykuły których nikt nie może komentować to warto pozostać przy publikowaniu na wyborczej.

Komentarz został ukrytyrozwiń

skoro inwigiluje Pan (i wytyka) moje CV , to może dojdzie Pan też do tego, jakie nazwisko mieli moi rodzice? :) - Panie Bąk

Pani Arturze - zmieniłam zdanie, niech Pan pisze dalej - to bardzo ciekawe wizje są...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Urażona duma? Raczej nie moja :) Nie może mnie Pani obrazić :) Zarówno z Panem Markiem jak i Panem Arturem mieliśmy wiele wymian sprzecznych zdań, ale nie schodziliśmy do Pani poziomu. I proszę nie wstydzić się swojego nazwiska, to obraza dla rodziców.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.