Facebook Google+ Twitter

Żegluga śródlądowa – alternatywa dla transportu lądowego w Polsce

Wodny transport śródlądowy jako alternatywa dla transportu lądowego w Polsce

Polska 3.0 / Fot. OKIPWspółcześnie największe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki na świecie ma transport towarów. Żegluga śródlądowa jest jedną z usług transportowych, niestety w Polsce sieć dróg wodnych nie tworzy jednolitego systemu komunikacyjnego. Zły stan techniczny rzek oraz zbyt mała retencja zbiornikowa dla odpowiedniego wyrównywania przepływów wody w rzekach doprowadziła do niskiego udziału żeglugi śródlądowej na rynku przewozowym w Polsce.
Największy projekt gospodarczy Polska 3.0 zakłada przywrócenie transportu na sieci dróg wodnych w Polsce Zachodniej na rzece Odrze oraz połączenie trasy rzecznej Odra - Dunaj - Łaba. Projekt współorganizowany przez Ogólnopolski Klaster Innowacyjnych Przedsiębiorstw, prowadzony przez Bogdana Węgrzynka, Prezesa OKIP oraz Panią Angeliką Jarosławską, Koordynatora Projektu Polska 3.0.
Komisja Europejska wskazuje wysoki potencjał żeglugi śródlądowej, który pozostanie niewykorzystany. Zaletami transportu wodnego śródlądowego jest niskie zużycie energii, niska hałaśliwość, niska terenochłonność oraz wysokie bezpieczeństwo. Żegluga śródlądowa wbrew opiniom niewielkim stopniu przyczynia się do zanieczyszczeń wód, skutkując powrotem ryb na wodne drogi śródlądowe. Korzystnym efektem żeglugi śródlądowej na jakość wód jest napowietrzanie wód, zwłaszcza na sztucznych drogach wodnych, która prowadzi do zwiększenia ich zdolności do samooczyszczania.
W Polsce najlepszym wodnym szlakiem komunikacyjnym jest Odrzańska Droga wodna, wraz z kanałami Gliwickim i Kędzierzyńskim. Sama rzeka Odra stanowi istotny element europejskiego korytarza transportowego istniejącego na osi północ-południe. Łączy Skandynawię i północne Włochy oraz Bałkany, przebiegająca przez Polskę, Czechy i Niemcy. Na terenie Polski droga wodna na Odrze jest w pełni multimodalna, posiada bowiem poza liniową i punktową infrastrukturą rzeczną infrastrukturę drogową, kolejową, lotniczą oraz morską. Jednak porównując Odrę do innych rzek europejskich zauważamy, iż warunki hydrologiczne Odrzańskiej Drogi Wodnej wymagają dużych prac inwestycyjnych oraz modernizacyjnych. Celem projektu Polska 3.0 jest usprawnienie transportu śródlądowego na rzece Odrze, który ma skutkować wszechstronnym rozwojem gospodarczym, ekonomicznym, logistycznym, technologicznym oraz turystycznym.
Autor: Anita Błasik-Krok

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.