Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

15869 miejsce

Zmiany w Polskiej Żegludze Bałtyckiej

Polski resort skarbu, od 10 lat próbuje sprywatyzować operatora promowego z Kołobrzegu. Było już pięć nieskutecznych prób prywatyzacji.

Prom PŻM Wawel w doku nr 5 MSR Chętnych do nabycia Polskiej Żeglugi Bałtyckiej jest aż siedmiu. MSP chce sprzedać 9,5 mln akcji PŻB (91,64 proc. wszystkich walorów, reszta należy się pracownikom spółki). Wśród firm chętnych do kupna PŻB jest m.in. spółka Finnlines należąca do włoskiego giganta promowego Grimaldi Group, zarządzającego flotą ponad 100 promów. Od należącej do tej samej włoskiej grupy innej spółki Grimaldi Lines kołobrzeski armator kupił w połowie grudnia prom, który po remoncie w Szczecinie, pod nazwą "Mazovia" ma trafić na trasę Świnoujście - Ystad. PŻB nie zdradza wartości transakcji, ale szacuje się, że nowa jednostka kosztowała ponad 100 mln zł.

Po publikacji ogłoszenia o stratach PŻB poniesionych w ubiegłych latach, MSP obniżyło wartość nominalną akcji PŻB z 10 zł na 3,90 zł. To oznacza, że za wszystkie wystawione na sprzedaż przez skarb państwa akcje trzeba zapłacić tylko nieco ponad 37 mln zł. Może więc dojść do takiej sytuacji, że Grimaldi, poprzez spółkę Finnlines, kupi PŻB za pieniądze, które dostał za prom i jeszcze sporo mu zostanie. W dodatku sprzedana jednostka po kosztownych remontach, wróciłaby do grupy włoskiego giganta.

Prom MF Wawel w doku nr 5 Morskiej Stoczni Remontowej Kołobrzeski armator (PŻB), po nabyciu "Mazovii", ma cztery promy. Z tym, że pozostałe trzy jednostki: MF Scandinavia, MF Baitivia, MF Wawel, mają po ponad 30 lat. MF Mazovia, ma zastąpić prom MF Wawel ma linii Świnoujście – Ystad, a MF Wawel po koniecznym remoncie w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia ma kursować na linii Gdańsk – Nynäshamn.
Rok temu MF Wawel też był remontowany w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, wykonano m/in: pomiary wałów i sterów, wymianę uszczelnienia wału śrubowego, remont zaworów, niezbędne prace ślusarskie, pokładowe i konserwację kadłuba. Jaki jest zakres tegorocznego remontu promu Wawel, na razie nie udało mi się ustalić.

Na temat utworzenia Polskiej Grupy Promowej rozmawiali niedawno w Warszawie członkowie "zespołu zachodniopomorskiego", czyli grupy, która ma zajmować się najważniejszymi sprawami regionu (w jej skład wchodzą przedstawiciele rządu, związków zawodowych i pracodawców z województwa). Według nieoficjalnych informacji rozmowy dotyczyły przejęcia Polskiej Żeglugi Bałtyckiej przez Żeglugę Morską. Ma to zapobiec przejęciu polskich linii promowych, przez którąś z zachodnich firm z Danii i Włoch. Ministerstwo Skarbu Państwa chce, aby armatorzy przyspieszyli prace nad utworzeniem Polskiej Grupy Promowej.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

Konsolidacja czeka.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jednak nie sprywatyzują PŻB!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Kończy się czas, w którym Unity Line, PŻM i PŻB mają przedstawić koncepcję konsolidacji rynku promowego.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Polska Żegluga Bałtycka SA Polferries, jest ponadto właścicielem Bazy Promowej w Gdańsku, Portu Handlowego w Kołobrzegu, sieci Morskich Biur Podróży w największych miastach Polski. Spółka posiada także sieć dystrybucji w Polsce, Skandynawii i Europie Środkowej.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Po modzie na dzielenie i rozbijanie dużych zakładów w Polsce, wróciła (wymuszona życiem) moda na łączenie małych zakładów w większe grupy i koncerny.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.