Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

38035 miejsce

Zobacz jak będzie wyglądał dworzec Warszawa Centralna

Towarzystwo Projektowe G. Niwiński, J. Porębski ukończyło zlecony przez PKP S.A. projekt pierwszego etapu przebudowy dworca Warszawa Centralna. Zmiany dotyczą m.in. rewitalizacji budynku, nowego zagospodarowania przestrzeni i stworzenia nowoczesnego systemu informacji i monitoringu.

Wizualizacja dworca Warszawa Centralna / Fot. Materiały prasowe PKP S.A.Jeden z najbardziej charakterystycznych reliktów PRL-u powoli odchodzi w niepamięć. Jeszcze w tym kwartale zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę Dworca Centralnego. Prace zakończą się w roku 2012. Inwestycję oszacowano na ok. 22 mln złotych. Jak zapewnia PKP S.A. - prace nie wymagają zamknięcia dworca i będzie on nadal przyjmował pasażerów.

Elewacja budynku odzyska oryginalny wygląd. Pokryte czarnym kamieniem trzony techniczne (wejścia północne i południowe) zostaną odnowione i zaopatrzone w nowe elementy wykończeniowe. Przeszklenia uzyskają nową przejrzystość, a dotychczasowe nośniki reklamowe - dostosowane zostaną do wielkości podziałów architektonicznych dworca.

Wizualizacja dworca Warszawa Centralna / Fot. Materiały prasowe PKP S.A.Renowacji i konserwacji poddane zostaną granitowe posadzki, okładziny i ściany z marmuru. Hala główna zostanie odnowiona i wyposażona w przeszklone bryły, w których powstaną m.in. saloniki prasowe i informacja kolejowa. Automaty informacyjne i biletomaty wbudowane zostaną w trzony architektoniczne. Powstaną też dodatkowe windy.
Antresola zachodnia przeznaczona zostanie do użytku Centrum Informacji Turystycznej, gdzie podróżni uzyskać będą mogli m.in. dokładną informację nt. oferty kulturalnej miasta, komunikacji, dostępności hoteli i Euro 2012.

Podest antresoli stanie się miejscem wystaw i imprez promocyjnych CIT. Na antresoli wschodniej powstanie food court. Zmianie ulegnie program funkcjonalny galerii. Głównym celem tych zmian jest podniesienie standardu powierzchni, wynajmowanych pod punkty usługowo-handlowe.

Nową funkcjonalność zyskają trzony wentylacyjne na peronach. Powstaną tam czteroczęściowe infokioski z mapą dworca i informacją kolejową. Pozostałe zmiany dotyczyć będą m.in. oświetlenia, które zostanie wzmocnione.

Wizualizacja dworca Warszawa Centralna / Fot. Materiały prasowe PKP S.A.Cała przestrzeń dworcowa dostosowana będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. dzięki montażowi "szlaków" (elementów wyczuwalnych stopą), prowadzących do schodów i wind. Wzrośnie też poziom bezpieczeństwa - zamontowany zostanie nowoczesny system monitoringu.

Drugi etap przemian dworca rozpocznie się ogłoszeniem w 2010 roku międzynarodowego, dwuetapowego konkursu architektonicznego.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (17):

Sortuj komentarze:

Odczucia i swądy które nam towarzyszą podczas pobytu na Dworcu Centralnym nijak się mają do proponowanych zmian. To kwestia bieżącego zarządu lub nierządu z Marcpolem w tle.
Dworzec powstawał w latach 70-tych XX wieku w zupełnie innym otoczeniu. W związku z tym nie wydaje mi się by minimalna ingerencja architektoniczna wpisała go lepiej w aktualne otoczenie. Ponadto wydaje mi się, że powierzchnia, którą zajmuje może być zdecydowanie mocniej rozbudowana z korzyścia dla pasażerów, podróznych jak i mieszkańców. Również z korzyscią dla samej PKP. To wynika z logiki miejsca.
Nie wynika z logiki miejsca zburzenie, np. kina "Moskwa" i postawienie szkaradzieństwa w miejscu zupełnie nieodpowiednim. Podobnie się ma z budowlą na wprost Dworca Ochota. Takich potworków można sporo znaleźć, zbudowanych w okresie gdy miastem zarządzali architekci. A Most Świętokrzyski - zasłaniający Starówkę od praskiej strony - widok jeden z piękniejszych.
Uważam, że wszystko ma swe miejsce i czas. Również, wspaniała architektura Dworca Centralnego.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dobry projekt, jadąc na Air Show w zeszłym roku, zaciągnąłem się wonią, wjeżdżając na dworzec centralny. Widok tego wszystkiego z okna pociągu, w połączeniu z tym nie powtarzalnym zapachem, wywołało na mnie nie lada wrażenie ;) Ale pociąg ala TGV to już marzenie... "Cała Europa idzie na Unii a my od razu do Ameryki" ;) A z Anna się zgadzam, połączyć stare z nowoczesnym i szczyptą technicznych udogodnień zamiast budować od nowa. U nas, hehe, dworzec w Suwałkach "zabytkowy" ale klimat swój ma ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Adamie, wysłałam dwa e-maile z wizualizacjami. Pozdrawiam.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wizualnie zmiany nie są wielkie ale komfort, chociażby samego oczekiwania na pociąg, wzrośnie kilkukrotnie. Bo kto miał "przyjemność" przebywania na tym dworcu chociaż chwilę wie, jak tam jest.
Więcej informacji można również znaleźć tutaj: http://www.tvnwarszawa.pl/-1,1639140,0,,wyczyscili_centralny_photoshopem,wiadomosc.html

Komentarz został ukrytyrozwiń

Anno mnie wyślij. Mejl adam81w@gazeta.pl

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jak dla mnie to może to dać dobry efekt w połączeniu ze Złotymi Tarasami.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dla wielbicieli nowoczesności: projekt zakłada połączenie starego z nowym. Stąd większe przeszklenia, szklane formy w halu głównym, nowoczesne oświetlenie i umeblowanie, oraz wpasowanie infokiosków i biletomatów w trzony architektoniczne. Na dodatek w niektórych miejscach zagości zieleń (np. na antresoli, obok CITu).

Osobiście nie widzę sensu w wyburzaniu tego co już istnieje, by na nowo stawiać wszystko od fundamentów. To dopiero marnotrawienie pieniędzy...

Zainteresowanych proszę o kontakt. Prześlę więcej wizualizacji dworca.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie rozumiem p. Roberta. Co to znaczy marnotrawienie powierzchni? To znaczy, że co? wszędzie mają być te wstrętne blaszano-szklane biurowce, które zieją pustymi oknami, bo nie są wykorzystywane na te biura - są zbyt drogie i nieekonomiczne w eksploatacji, a do tego paskudne? Takie ma być Centrum - martwe już od popołudnia? A dlaczego ma nie być dworca? przecież ludziom ma być wygodnie, a właśnie tu przecież jest, bo wysiadają w centrum miasta, są obok metra, kolejki średnicowej, w dobrym punkcie skąd mogą dojechać w najdalsze części stolicy. Architektura, urbanistyka ma rozwijać się w ludzkim rozmiarze, a nie przytłaczać ludzi i zniechęcać ich do miasta Od takiej architektury już dawna odchodzi się to jest azjatycka myśl, a nie europejska - nie pasuje nam. Gdzie najchętniej chodzimy na spacer - tam gdzie jest pięknie, w Warszawie np. na Trakt Królewski, na Starówkę, do Łazienek, pięknieć zaczyna też stara Praga. Dlaczego lubimy tam bywać, bo tam jest ten ludzki wymiar, bo jest na co popatrzeć, bo można spacerować nie czując się przytłoczonym i zmęczonym, można po prostu być i cieszyć się piękną architekturą.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 21.01.2010 14:18

Powtórzę za Alicją. Mieszkam obok Złotych Tarasów i nie widziałem gorszego kiczu! Ta "budowla" w ogóle nie powinna powstać! Faktycznie, szpeci całą okolicę. A i moim zdaniem dworzec jest znakomitym projektem! Przez całe lata nie był remontowany, konserwowany, ani unowocześniany, ale to faktycznie - architektonicznie znakomity projekt. 5* Marr

Komentarz został ukrytyrozwiń

A może pomysł się sprawdzi? Wydaje mi się, że potencjał w nim tkwi.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.