Facebook Google+ Twitter

Życie plus stres równa się problem?

Obecnie nie ma skutecznej recepty na walkę ze stresem. Jest on naturalną, nieuniknioną częścią naszego życia. Istnieją różne metody pomagające zmniejszyć stres, jednak nic nie może dać nam 100-procentowej skuteczności.

 / Fot. autorkaStres jest naturalnym składnikiem życia i całkowite jego wyeliminowanie sprawiłoby, że wszystko byłoby przeraźliwie nudne. Skoro więc nie warto go całkowicie usuwać, to może dobrze by było spróbować go kontrolować?

Stres pojawia się, gdy czujemy się czymś zagrożeni (przy czym zagrożenie to może dotyczyć sfery fizycznej lub psychicznej). Główne przyczyny to przede wszystkim:
- środowisko - hałas, tłok, zanieczyszczenie, bałagań, ale także trudności w pracy,
- czynniki chemiczne i pokarmowe - np. produkty żywnościowe, które spożywamy,
- zmęczenie - stres jest tu następstwem np. długotrwałej, wytężonej pracy. Może pojawić się kiedy stawiamy sobie wygórowane wymagania lub nieracjonalnie zarządzamy czasem.

Źródłem stresu mogą być także m.in.: konieczność sprostania wymaganiom, które przewyższają nasze możliwości czy umiejętności, nieprzewidziane trudności, presja czasu, brak informacji, pomocy czy wsparcia.

Psycholodzy wyróżniają:
– stres biologiczny - doświadczamy go w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia. Organizm uwalnia wówczas duże ilości adrenaliny - hormonu, który wywołuje pełną mobilizację "strategicznych" narządów, które mają do spełnienia niebagatelną rolę, określaną w języku hormonalnym "walcz lub uciekaj”;
– stres psychologiczny - który pojawia się wskutek lęku przed utratą kontroli lub przed wymaganiami, które postrzegamy jako przerastające nasze możliwości. Może wywoływać go pośpiech czy problemy w relacjach z partnerem.

Należy zwrócić uwagę na to, że długotrwały stres zmniejsza ogólną odporność organizmu, czyni nas bardziej podatnymi na infekcje, może być także przyczyną chorób np. wrzodów żołądka.

Jedno jest pewne. Nie jesteśmy w stanie uniknąć stresu. Psycholog Alicja Barcikowska twierdzi, że jeżeli chcemy go zmniejszyć, powinniśmy pamiętać o spożywaniu w regularnych odstępach czasu zbilansowanych posiłków, unikaniu nadmiernych ilości kofeiny, alkoholu i tytoniu, a także uprawianiu sportu. Pomóc mogą także techniki relaksacyjne: joga, medytacje i ćwiczenie głębokiego oddechu.

 / Fot. autorkaNiezmiernie ważne jest także poznanie własnej odporności na stres. Natura zadbała o to, byśmy regularnie odreagowywali napięcie. Zazwyczaj psychika i ciało odprężają się w nocy, podczas snu. Z kolei w szczególnie napiętej sytuacji organizm podejmuje dodatkowe środki: zaczynamy ziewać (zwiększona dostawa tlenu) i przeciągać się (rozluźnienie mięśni) lub mimowolnie wzdychać (czyli głęboko oddychać). Warto zwracać uwagę na te odruchy – nasze ciało najlepiej poinformuje nas o chwili, kiedy będziemy zestresowani.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

xd

Komentarz został ukrytyrozwiń

wow xd

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 25.07.2008 16:30

Ja również polecam muzykoterapię.Na mnie działa jak balsam w chwilach stresujących(+).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Proponuję jogę ;-)) techniki relaksacyjno- oddechowe ;-))) albo grę na perkusji ;-) lub też muzykoterapię ;-))) napewno pomoże ;-)))

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.