Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

42451 miejsce

Żydzi między piątkiem ukrzyżowania a niedzielą zmartwychwstania

Refleksja Polaków i Żydów zbiega się intensywnie w trzech paschalnych dniach, jest zawieszona między Wielkimi Piątkiem a Niedzielą Wielkanocną. Oba narody – rzecz jasna – trochę inaczej rozkładają akcenty świąteczne.

Droga Krzyżowa w Wielki Piątek 2011 r. w Warszawie - fot. ilustracyjna / Fot. PAP/Paweł SupernakCzy chrześcijaństwo może być atrakcyjne dla Żydów i czy definitywnie rozmontowuje żydowską tożsamość? I czy polscy Żydzi są bardziej skłonni do nawrócenia? Słynna polemika ks. Waldemara Chrostowskiego z przeinaczeniami przemówień papieskich o braterstwie z Żydami znalazła znowu swoje ujście. W wywiadzie dla "Uwarzam Rze" biblista prostuje interpretacje tego zdania: "Jesteście naszymi umiłowanymi braćmi i w pewien sposób, można by powiedzieć, naszymi starszymi braćmi".

Nawrócić Izrael


"W przekładzie polskim usunięto wyrażenie "w pewien sposób" - tłumaczy ks. Chrostowski - na skutek czego "starszeństwo" żydów względem chrześcijan zostało przedstawione jako coś absolutnego. To teologiczny błąd! Słowa Jana Pawła II zostały przekręcone, a przykre skutki tego zabiegu dobrze widać na gruncie polskim: wyznawcy judaizmu bywają przedstawiani jako ci, którym zawdzięczamy naszą wiarę. Nie! Wiarę chrześcijańską zawdzięczamy Jezusowi Chrystusowi oraz tym, którzy głosili Ewangelię, nie zaś tym, którzy ją zwalczali."

Drobne "przejęzyczenia" ważą na stosunku do żydów, bo jeżeli judaizm i wybraństwo są pełne, aktualne i nieodwołalne to po co ich nawracać. Oczywiście bez Jezusa Chrystusa - Syna Bożego i Mesjasza judaizm pozostaje religią niespełnioną - według chrześcijan. To w jaki sposób nawracać żydów? Zdrowy prozelityzm skupia się na świadectwie życia - potwierdza teolog. - Uświadamiamy otoczeniu pustkę, którą może wypełnić jedynie Dominus Iesus. Autentyczne świadectwo budzi pragnienie Jezusa Chrystusa - wierzą katolicy - co w zupełności wystarcza, by Go szukać. Czym, w takim razie, jest akcja ewangelizacyjna, która organizuje świadectwo ekspansywnie i celowo, dostosowane do miejsca, czasu i kultur? Tak, że misja chrześcijańska nie jest produktem ubocznym świadectwa, ale istotą przeżywania wiary.

Polski Żyd metafizyczny


Pojęcia polski Żyd możemy używać w takim znaczeniu, że jest to Polak pochodzenia częściowo lub całkiem żydowskiego, który ma poczucie jakiejkolwiek przynależności do narodu żydowskiego, kulturowej, politycznej, korporacyjnej (np. identyfikuje się z żydowskimi grupami interesu). Jest to definicja szeroka, tak więc nawet pozostawanie w tożsamościowym dylemacie lub zamęcie jest wyznacznikiem przynależności do narodu żydowskiego.

Osiową konstrukcją polskiej tożsamości żydowskiej nie musi być mesjanizm polityczny, jak jest to w przypadku Żydów amerykańskich. Pytanie o teologiczną aktualność wybraństwa, przekleństwo narodu wybranego, Zmartwychwstanie czy moralne granice mesjanizmu laickiego mogą bardziej nurtować polskich Żydów niż troska o poszerzanie i utrzymanie dominium. Metafizyczne nastawienie polskich Żydów to fenomen spotkania i przemieszania dwóch kultur, a nie przewaga jednej z nich nad drugą. Nie jest też tak, że polscy Żydzi są wolni od ziemskich ambicji. Metodologia wybraństwa jest na wskroś afektywna i łączy się z uważnym śledzeniem wydarzeń, które mogą być znakiem obecności Boga w dziejach żydowskich.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Bardzo ciekawy tekst.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.