Facebook Google+ Twitter

10 przykazań moderatora obywatelskiego

Dziennikarze obywatelscy coraz częściej zajmują się redagowaniem tekstów innych Autorów. Czas chyba ujawnić naszą, wewnętrzną "instrukcję" dla moderatora.

Zanim zatwierdzisz albo zwrócisz tekst, szczególnie gdy autor publikuje u nas po raz pierwszy to...

1. Sprawdź i ewentualnie zapytaj autora tekstu, czy jest to pierwsza publikacja tekstu w sieci, zajrzyj do profilu czy ma w nim swoje zdjęcie.


2. Sprawdź i ewentualnie zapytaj autora o prawa do publikacji zdjęcia (czytaj Skąd brać legalne zdjęcia do artykułu) lub innych elementów graficznych.

3. Zanim zaczniesz czytać tekst, sprawdź go słownikiem ortograficznym (naszym) i ewentualnie innym, który masz do dyspozycji (zajrzyj też do naszego poradnika językowego na Blogu Autorów).

4. Jeśli jesteś pierwszą osobą, która redaguje tekst, to bardzo dokładnie go przeczytaj i dobrze się zastanów, zanim odeślesz. Na Tobie spoczywa obowiązek znalezienia maksymalnie wielu usterek oraz napisania autorowi co ma poprawić, zrobić.

5. Jeśli tekst "rokuje", ale ma kilka błahych błędów stylistycznych, to nie zwracaj go, tylko popraw sam. Wskaż w komentarzu do autora, co i dlaczego poprawiłeś oraz delikatnie poproś, by zastosował się do tych zasad w kolejnym tekście.

6. Zwrot tekstu to ostateczność, a jeśli już, to Autor zawsze powinien być zachęcany do zrobienia poprawek...

7. Jeśli jednak poprawki były znaczące, to odeślij autorowi tekst do ostatecznej akceptacji.

8. Kiedy na pewno zwracamy tekst:
- Jeżeli są rażące błędy (sprawdź tytuł zajawkę, śródtytuły, Tagi, zobacz, czy po liczebniku porządkowym nie brakuje kropki; Autorzy nagminnie stawiają kropki w tytułach).
- Jeżeli tekst jest tzw. przeklejką.
- Jeżeli tekst ma rażące wady z punktu widzenia warsztatu dziennikarskiego:
- fatalną konstrukcję
- brak potwierdzenia faktów przez świadków lub uczestników
- Łamie przepisy prawa autorskiego, prasowego (całe fragmenty przepisane np. z PAP) i generalnie prawa polskiego
- Nie piszemy NIGDY autorowi, że "jak poprawisz te błędy, to tekst będzie opublikowany".

9. Zwracając tekst pisz zawsze:
- Powód, dla którego mu go zwracasz.
- Podpowiedź, jak autor może usunąć błędy i niedociągnięcia w tekście.
- Podawaj WSZYSTKIE zauważone ewentualne błędy i poprawki, a nie tylko najważniejsze!
- Dawaj rady, jak może ten tekst ulepszyć...

10. Proś Autora o to, by fotografie (wszystkie) były podpisane zgodnie ze wzorem:
Co jest na zdjęciu + Fot. imię nazwisko oraz przypomnij, że akceptujemy pisownię naszej gazety internetowej tylko
Wiadomości24.pl oraz pełna nazwa domeny www.wiadomosci24.pl

Czytaj też: Jak pisać? Czyli oblicza dziennikarstwa gazety internetowej

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (37):

Sortuj komentarze:

a na drugi dzień ze zdziwieniem zobaczyłam, że są tylko zdjęcia i właściwie w dalszym ciągu nic nie wiadomo o kandydatach na burmistrza. Poza tym zrobiła to Pani bez porozumienia się ze mną. Gdybym rozmawiała z kandydatami przed napisaniem artykułu, to prawdopodobnie byłoby to samo co na stronach internetowych, bo mówiliby to co podali komitetom wyborczym. I teraz wyszło nieporozumienie, bo w tagach jest napisane m.in.programy wyborcze kandydatów a w rzeczywistości programów nie ma. Poza tym miałam sprzeczne polecenia: Pan Rafał zaproponował, żeby coś napisać o kandydatach, ja starałam się to zrobić najlepiej jak potrafiłam, a Pani to wszystko zmazała bez słowa jakiegokolwiek tłumaczenia.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Przeczytałam 10 przykazań moderatora obywatelskiego i stwierdziłam, że w moim Pani Katarzyna Olczak nie dostosowała się do niektórych punktów. Ja dostosowałam się do polecenia Pana Rafała Garda, który sprawdzał mój tekst dzień wcześniej, gdzie napisałam na podstawie chyba link o wynikach wyborów, że prawdopodobnie nie będzie drugiej tury wyborów. Pan Rafał napisał, żebym napisała coś o kandydatach. Osobiście kandydatów nie znam, więc zobaczyłam na stronę ich komitetów wyborczych. Starałam się własnymi słowami napisać, życiorys Pana Kandydata Janusza Majchera. Natomiast program wyborczy i oraz kolejno gdzie Pan Majcher pracował i jakie ma dokonania w samorządzie to przepisałam, aby nie popełnić błędu i nie napisać bzdur. Natomiast u Pana Jana Walczaka Gąsienicy nie było życiorysu,
były tylko rozmaite studia podyplomowe, kolejność stanowisk jakie piastował, oraz program wyborczy wzięłam z internetu ze strony komitetu wyborczego. To się nie da napisać własnymi słowami. Według przykazań moderatora powinno się wytłumaczyć autorowi błędy, trzeba się było mnie zapytać skąd to wzięłam. Zresztą pisałam do Pani bodajże 3 maile i pytałam się jak przeredagować życiorys, usiłowałam wytłumaczyć moje zdanie. Pani zignorowała mnie zupełnie i nie odpowiedziała na moje pytania

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jakoś nie widzę chętnych do napisania paru słów na wskazany, przeze mnie temat. Widać nikt go nie zna. Albo jest stosowana tzw. "wolna amerykanka"?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ja bym miał prośbę, aby podać do ogólnej wiadomości cały proces moderacyjny. Poczynając od dostarczenia materiału do Redakcji Serwisu. Z tego co wyczytałem wywnioskowałem, że dochodzi do "gmerania" w materiałach już istniejących w Serwisie, przez dziennikarzy mających uprawnienia moderatora. Proszę mnie wyprostować, jeśli moja interpretacja jest nie poprawna. Pozdrawiam!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dramat jest dopiero wtedy jeżeli moderator nie zna się na tym o czym piszesz i musisz mu wyjaśniać , co pochłania więcej czasu
niż napisanie tekstu.Dodatkowo powiem,że różni moderatorzy różnie oceniają ten sam tekst.Wiem to bo wysłałem ten sam tekst do kilku moderatorów i do kilku redakcji.Zgadnijcie gdzie było najgorzej.Dla osoby ,która odgadnie/ portal,tytuł serwisu lub gazetę /w nagrodę wyślę książkę do poduszki.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ja jestem poruszona moderacja mojego materialu i mam , nawet po kilku miesiacach od zdarzenia, kilka uwag . Tragedia, gdy do moderacji zatrudniani sa ludzie za mlodzi, niedoswiadczeni, bez nawet ogolnej wiedzy , a do tego , cytujac :zmeczeni . ja to wszystko wiem, rozumiem , sama kiedys bylam taka mloda dziennikarka , ktora rzucono na gleboka wode i uwazam , ze to nie do pomyslenia, zeby ktos ksztalcil sie naszym - autorow - kosztem - az w takim stopniu . Stazysci powinni obserwowac prace starszych stazem dlugo albo nawet bardzo dlugo . Po takiej moderacji, jaka mi sie przydarzyla , nie tylko nie mam ochoty nic robic na portalu, ale nawet czytac go , wiedzac , ze materialy moga byc bardzo odlegle od profesjonalizmu , na jaki przeciez kazdy z nas tutaj chce pracowac i do jakiego - dazyc . Albo trzymacie poziom - albo , ok, miejmy to w pompce. Byleby byl ruch.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Autor jest zadowolony ze swej pracy - jeżeli jest ona w miarę spontanicznie zaakceptowana ; ))

Nawet najlepsze poprawki i "dobre życzenia" korrektorów - w końcu odciągną go od pisania dalszych artykulów!...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dobrze , że galerii nie moderują bo pewnie z 80 procent by nie przeszło :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ja nie moderuję bo nie chcę bo sam dostaje dużo uwag.Po pierwsze nie przeszkadza mi to bo sam się dopiero uczę pisać coraz lepiej.Po drugie te zasady się przydadzą na przyszłość dla tych co mają moderować.Oczywiście uwagi powinny być konstruktywne,ale jeśli autor dostał materiał do zwrotu to zawsze może w uwagach napisać.Ja jeśli mi się coś nie podoba to pisze ewentualnie wyjaśniam tak jak ostatnio np Agacie Marczewskiej

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pawle - tu jest błąd. Już od pierwszego materiału autor musi mieć zdjęcie w profilu! Punkt pierwszy do poprawki.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.